Madera na Kujawach – Zalew Żur

Browse By

Szukając kolejnego jeziora na wypad wytypowaliśmy właśnie Zalew Żurski. Żur to zalew na rzece Wda w województwie kujawsko-pomorskim na terenie Wdeckiego Parku Krajobrazowego. Powstał tu akwen o powierzchni ok 440ha. Zbiornik jest bardzo rozciągnięty i niezbyt szeroki.

W internecie krążą bardzo zróżnicowane opinie na jego temat, więc postanowiliśmy sprawdzić co w wodzie piszczy. Wyruszyliśmy pod wieczór, więc na miejsce dotarliśmy w nocy. Postanowiliśmy stanąć nad wodą w lesie, ponieważ nie było już większego sensu szukać innego miejsca, a to, w którym się znaleźliśmy, było całkiem dobre. Oczywiście zarzuciłem wędki, jednak liczyłem ślepym trafem na jakiegoś węgorza lub suma, łowiąc na rosówki. Niestety nie doświadczyłem brania.

O poranku spotkaliśmy bardzo uprzejmego wędkarza, który poinformował nas , że w tym miejscu jest zakaz postoju, więc ruszyliśmy dalej. Objechaliśmy prawie cały zalew w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca, jednak wszystkie pola były albo dalej od wody albo w bardzo nieatrakcyjnych cenach. Muszę jednak zaznaczyć, że my szukamy bardzo specyficznych miejsc. Przyczepa musi stanąć niemalże bezpośrednio nad wodą i muszą rosnąć drzewa, które rzucą cień w upalny dzień, więc wiele odrzucanych przez nas miejsc dla sporej liczby wędkarzy z rodzinami może się okazać wręcz idealna. W każdym razie jedno z ostatnich miejsc, które zwiedziliśmy, był Ośrodek Wypoczynkowy Grzybek, który, jak się okazało, jest bardzo blisko wody i infrastruktura jest bardzo rozbudowana, jednak całość jest ogrodzona płotem i przez to już nie „jesteśmy na rybach”, tylko „idziemy na ryby”.

Na szczęście mniej więcej 100 metrów dalej znaleźliśmy kolejne pole biwakowe u Państwa Kątnych, które odpowiadało naszym warunkom i tu też zostaliśmy. Jak już wspomniałem wyżej, tuż obok jet duży ośrodek ze sklepikiem, piłkarzykami, placami zabaw i innymi udogodnieniami, więc zawsze można podejść i z tego wszystkiego skorzystać.

Po długich staraniach, ustawiliśmy w końcu przyczepę i mogliśmy zacząć wypoczynek i oczywiście łowienie. Na początek feeder z krótkim przyponem i zanęta uniwersalna Trapera. Trochę drobnicy zawiesiło się na haczyku, jednak bez większych okazów. Pod wieczór feedera zastąpiły ciężkie gruntówki odpowiednio z rosówkami i wątróbką drobiową. Niestety brak efektów.

Następnego dnia powtarzała się sytuacja z łowieniem drobnicy, więc postanowiłem wyciągnąć bata i posiedzieć na pomoście. Chwilę po wrzuceniu niewielkiej ilości zanęty zaczęły się brania. Wzdręgi, płocie, leszcze, okonki i krąpie zatapiały spławik z bardzo dużą częstotliwością. Ryby były małe, jednak łowiąc na bata nawet niewielka ryba może dostarczyć dużych emocji, więc zabawa była świetna. Trafiały się też niekiedy tak zwane średniaki, więc coś się zdecydowanie działo. Po kilku godzinach machania batem, ponownie wróciłem do feedera i łowienia małych i średnich ryb z mniejszą częstotliwością, jednak z nadzieją na większą sztukę. Z rozmów z innymi wędkarzami dowiedziałem się o ładnych leszczach, linach a nawet karpiach i sumach łowionych w tym miejscu, więc miałem na co liczyć.

Nocą wracałem do rosówek, ale bez efektów. W dzień historia się powtarzała i można było złowić drobnicę zarówno na bata, jak i na grunt, więc zabawa była.

Po relacjach wędkarzy wierzę, że w tej wodzie są też duże ryby i można je złowić, jednak najwyraźniej trafiliśmy na okres w którym żerowały mniej intensywnie i nie chciały nas zaszczycić swoją obecnością. Większość prawdziwych okazów łowiono w okolicy największej wyspy na zalewie, która nazywa się Madera i znajduje się całkiem niedaleko opisanego wcześniej pola. Spotkaliśmy też osobę, działającą przy zarybieniach i znającą tę wodę całkiem dobrze. Pan był nawet tak uprzejmy i zaznaczył nam na mapie miejsca, gdzie łowiono największe okazy.

Myślę, że nie była to ostatnia wizyta nad tym zbiornikiem i z chęcią wrócę, żeby zapolować na dużą rybę, która czeka na mnie gdzieś w tych mętnych wodach 🙂